
- Dit evenement is voorbij.
Sadettin K – MONUMENTAAL (Nieuwe voorstelling)

TONEEL
Welk Monument laat je je kinderen na? Het Monument dat je van je ouders kreeg?
Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz is vader van drie kinderen. Net als zijn ouders, beide Turkse arbeidsmigranten, heeft hij twee zoons en een dochter. Welke lessen heeft hij van zijn ouders geleerd en geeft hij door aan zijn kinderen? Kun je iets nalaten als dat wat jou nagelaten is op losse schroeven staat en je wereldbeeld wankelt? MONUMENTAAL is een solo van een theatermakende bi-culturele vader van 40, die anno 21e eeuw iets wil betekenen voor zijn kinderen.
Wat betekent het theater dat hij heeft gemaakt voor zijn nageslacht, welke Monumenten laat hij zijn kinderen na? En wat vinden zijn kinderen er eigenlijk van?
Sadettin: “Doordat mijn jongste kind na zijn geboorte veel speciale zorg nodig had, stond mijn wereld het afgelopen jaar op z’n kop. Ik heb altijd geleerd dat mijn leven volgens een bepaald plan verloopt. Maar hoe kan zoiets heftigs nu voorbestemd zijn? De lessen die ik van mijn ouders leerde, bleken voor mij niet meer op te gaan. Maar wat dan wel? Wat geef ik mijn kinderen mee? In mijn nieuwe voorstelling ga ik daar naar op zoek.”
Volkskrant*****: “Ontroerende nieuwe solo van de meesterverteller. Kirmiziyüz sluit zijn migratieverhaal voor altijd af. Zijn kinderen zijn gewoon: kinderen. Na zijn warmbloedige autobiografische verhalen, de ommekeer in 2015 met zijn meedogenloze producties over racisme slaat hij met Monumentaal weer een nieuwe richting in. Hij kijkt niet meer terug, maar vooruit. Hij is zichzelf, en hij is hier.
Trouw****: “Fascinerend hoe Sadettin Kirmiziyüz door de tijd en zijn familie heen laveert.”
Theaterkrant: “Het is zijn relaas, met veel persoonlijke details, pittige observaties en geweldige vergelijkingen – maar tegelijk is het een veel groter verhaal. Het is theater dat het puur persoonlijke ontstijgt, en dat maakt het belangwekkend. Monumentaal is in die zin classic Kirmiziyüz, en een voorstelling om te omarmen.”
Parool: “Dat Kirmiziyüz een begenadigd verteller is, met een achteloos lijkende muzikaliteit en ritme in zijn voordracht, toont hij in deze voorstelling opnieuw.”
NRC***: “Net als zijn eerdere monologen is Monumentaal een hyperpersoonlijke vertelling opgetrokken rond zijn familie en ouders. Die aanpak heeft Kirmiziyüz een van de meest relevante theatermakers van het land gemaakt.”
Tijdens het maakproces werd Sadettin intensief gevolgd door een cameraploeg voor een documentaire van Het Uur van de Wolf.
Concept, tekst en spel: Sadettin Kirmiziyüz • Conceptontwikkeling: Casper Vandeputte • Eindregie: Floris van Delft • Decor: Sacha Zwiers
De afgelopen vijftien jaar maakte Sadettin prachtige voorstellingen waarin de verhalen en levens van zijn familie symbool stonden voor grote maatschappelijke en politieke thema’s als identiteit, migratie, integratie en culturele meervoudigheid. Deze monumenten voor zijn familie, die de geschiedenis van migranten in Nederland beschreven en daarmee ook een belangrijk deel van de geschiedenis van Nederland zelf, waren ook (bijna) allemaal in De Verbeelding te zien. Over zijn vader en moeder, de Turkse arbeidsmigranten uit de jaren ‘70. Over zijn broer, zus en tenslotte hijzelf, de migrantenkinderen die in de jaren ‘80 en ‘90 koste wat kost moesten integreren in een steeds minder gastvrij Nederland. Tegelijkertijd mochten ze hun Turkse en islamitische identiteit en afkomst nooit verloochenen.